Andres – Service Manager Ames Audi Centrum
De keuze voor autotechniek was niet zo moeilijk, dat wist ik al toen ik nog op de lagere school zat. Dus dat ik aan de LTS in Zwijndrecht de richting Autotechniek succesvol afrondde, is geen verrassing te noemen. Mijn leraar zei in het laatste halfjaar: je moet maar eens bellen naar Ames in Dordrecht. Daar kreeg ik te horen dat ik contact op kon nemen zodra ik geslaagd was voor mijn diploma. Op 21 juni 1992 begint het avontuur voor mij, net 16 geworden, als leerling monteur. Dat betekent vier dagen werken en één dag naar school. Een jaar lang werd ik begeleid door een leermeester van wie ik veel heb geleerd. Je moet trouwens blijven leren. Via interne trainingen en externe middag- en avondopleidingen werd ik tweede monteur, eerste monteur en APK keurmeester. En zo had ik op mijn 21ste aardig wat diploma's op zak. Ik had ondertussen wel ontdekt dat ik het contact met klanten wel erg leuk vond. Vandaar dat ik op 23-jarige leeftijd de overstap maakte naar de functie van serviceadviseur. Een drukke baan; inplannen, adviseren, informeren en de wensen die klanten hebben op een juiste wijze doorgeven aan de monteurs. Belangrijk is om de juiste vragen te stellen aan de klanten, zodat je een goede vertaalslag richting de monteurs kan maken. Met de overduidelijk aanwezige communicatieve eigenschappen van mij loopt dat op rolletjes. 

Het Ames-concern groeit verder. Op verzoek van mijn werkgever ging ik naar Zwijndrecht als Service Adviseur. De volgende grote verandering vindt plaats op 1 maart 2007, in de Ames-vestiging in Sliedrecht is behoefte aan een servicemanager. Dat liet ik mij geen tweede keer vragen. Ik kwam hier terecht in een team dat goed kon meedenken met de klant en dat is precies waar mijn voorkeur ligt. Als Service Manager heb je nog steeds te maken met de klanten en de vertaalslag naar de monteurs, maar er komt bij dat je verantwoordelijkheid draagt voor de werkplaats, deels voor het magazijn, de kwaliteitsprocessen, de urenverantwoording, de klanttevredenheid etc. Ik voel mij uitstekend thuis in deze baan: Je combineert techniek met commercie. Er wordt hier onder andere op cijfers gestuurd, dat is fijn werken. Je weet wat je in de voorgaande periode gedaan hebt en waar je aan toe bent. Het gaat om informeren, klachten behandelen, adviseren en in al deze gevallen zorgen dat bij de klant een goede indruk achterblijft. Een goede relatie met de klant is durven denken op lange termijn. Want de eerste auto wordt verkocht in de showroom, de tweede auto door de werkplaats. En dat gebeurt alleen als de klant tevreden is over de manier waarop het onderhoud van de eerste auto heeft plaatsgevonden. Inmiddels ben ik alweer 6 jaar Service Manager bij het Audi Centrum.